پیدا شدن کربنات کلسیم خوراکی در جنگل های گلستان

کربنات کلسیم خوراکی یک ترکیب شیمیایی با فرمول CaCO3 است. این ماده رایجی است که در سنگ ها به عنوان کانی های کلسیت و آراگونیت یافت می شود (به ویژه سنگ آهک که نوعی سنگ رسوبی است که عمدتاً از کلسیت تشکیل شده است) و جزء اصلی تخم مرغ، پوسته حلزون، صدف دریایی و مروارید است.

کربنات کلسیم ماده فعال آهک کشاورزی است و زمانی ایجاد می شود که یون های کلسیم موجود در آب سخت با یون های کربنات واکنش داده و رسوب آهک ایجاد می کنند. کاربرد پزشکی به عنوان مکمل کلسیم یا آنتی اسید دارد، اما مصرف بیش از حد آن می تواند خطرناک باشد و باعث هضم ضعیف شود.

کربنات کلسیم چگونه در زندگی روزمره استفاده می شود؟
2.1 مصالح ساختمانی و ساخت و ساز:
کربنات کلسیم برای صنعت ساخت و ساز حیاتی است، هم به عنوان یک مصالح ساختمانی به خودی خود (به عنوان مثال سنگ مرمر)، و هم به عنوان یک ماده تشکیل دهنده سیمان. این به ساخت ملات مورد استفاده در چسباندن آجر، بلوک های بتنی، سنگ، زونا سقف، ترکیبات لاستیکی و کاشی کمک می کند.

کربنات

کربنات کلسیم تجزیه می شود و دی اکسید کربن و آهک را تشکیل می دهد که یک ماده مهم در ساخت فولاد، شیشه و کاغذ است. کربنات کلسیم به دلیل خواص ضد اسیدی آن در محیط های صنعتی برای خنثی کردن شرایط اسیدی در خاک و آب استفاده می شود.

کاغذ، رنگ و پوشش:
کربنات کلسیم پرمصرف ترین ماده معدنی در صنایع کاغذ، پلاستیک، رنگ و پوشش است هم به عنوان پرکننده و هم به دلیل رنگ سفید خاص خود به عنوان رنگدانه پوشش. در صنعت کاغذ به دلیل روشنایی بالا و ویژگی های پراکندگی نور در سراسر جهان ارزش دارد و به عنوان پرکننده ارزان قیمت برای تولید کاغذ مات روشن استفاده می شود.

فیلر در انتهای مرطوب دستگاه های کاغذ سازی استفاده می شود و پرکننده کربنات کلسیم اجازه می دهد تا کاغذ روشن و صاف شود. کربنات کلسیم به عنوان یک گسترش دهنده می تواند تا 30 درصد وزن را در رنگ ها نشان دهد. کربنات کلسیم نیز به طور گسترده ای به عنوان پرکننده در چسب ها و درزگیرها استفاده می شود.