فراوری هسته خرما در تغذیه طیور

آیا این امکان وجود دارد بتوان از فراوری هسته های خرما که برای انسان قابل خوردن نیست، در تغذیه ی طیور و خوراک دام استفاده نمود؟
یکی از محصولاتی که در باغ های جنوب کشور عزیزمان کشت می شود، خرما است. درباره ی خرما و فواید آن در قرآن و احادیث معصومین بسیار گفته شده است.

کسانی که خرما را کشت می کنند علاوه بر میوه ی گوشتی، شیرین و لذیذ آن که سرشار از قند فراوان می باشد، از سایر بخش های آن به منظورهای ویژه، به خصوص در صنایع دستی استفاده می کنند. اما به کار بردن ضایعات درخت خرما برای خوراک دام و طیور در ایران بیشتر رواج دارد.

همچنین به غیر از خوراک دام، امروزه کاربرد های زیاد دیگری برای هسته ی خرما به وجود آمده است.
از زمان های بسیار دور در گذشته، هسته خرما برای تغذیه ی دام استفاده می شده است. چون هسته ی خرما به طور طبیعی استخوانی و سخت می باشد، ابتدا آن را در آب خیس می کردند، و سپس آن را برای خوردن به دام می دادند.

همچنین هسته ی خرما به این دلیل که مواد مغذی زیادی دارد، در مرغداریها برای تغذیه ی طیور به کار می رود.

آنالیز هسته خرما

از آنجایی که هسته خرما مواد قندی زیادی دارد، می توان آن را آسیاب نمود و سپس با سایر علوفه ها مانند ذرت، جو، یونجه و … ترکیب و برای تغذیه ی حیوانات به کار برد. به طور کلی در هسته ی خرما آب ، پروتئین ، فیبر خام ، چربی ، کربوهیدرات و خاکستر وجود دارد.
کاربرد هسته ی خرما در تغذیه ی طیوری که پراوری شده اند، به دلیل وجود انرژی، پروتئین و فیبرخام سبب بالا رفتن راندمان تولید می شود.