خرید هسته خرما برای تغذیه طیور

آیا از هسته خرما که غالبا دور ریخته می شود، می توان برای تغذیه طیور بهره برد؟ چه راه هایی برای خریداری و تهیه هسته خرما وجود دارد.
هسته خرما یکی از ضایعات میوه ی خرما به شمار می رود، که ارزش غذایی بالایی دارد. هسته خرما را عمدتا برای تغذیه دام پودر می کنند، و با علوفه ی احشام مخلوط نموده و به آنها می دهند.

عمدتا هسته ی خرماهای کارخانجات تولید قند ارگانیک، لواشک و چیپس خرما را تهیه می نمایند، و سپس آن را طی چندین مرحله، توسط دستگاه آسیاب مخصوصی به پودر هسته خرما تبدیل می کنند. پودر هسته خرما باید از لحاظ کیفیت و مرغوبیت عاری از هر گونه کپک، میکروب و بیماری باشد.

اگر بخواهیم این محصول را از لحاظ موادی که در آن موجود هست بررسی کنید، آن را سرشار از انرژی، فیبر و املاح معدنی می یابیم. لازم به ذکر است که پروتئین، انرژی و فیبر موجب افزایش بازده ی تولید در دام های پراوری شده می شود.
پود هسته خرما مواد معدنی مختلفی از جمله پتاسیم می باشد.

هر 100 گرم پودر هسته خرما دارای سیصد میلی گرم فلز پتاسیم و 1.3 میلی گرم مس است. همچنین مواد دیگری به مقدار کم در این محصول هستند که عبارتند از فسفر، کلسیم، سدیم، آهن، منگنز و روی.

ارزش غذایی هسته خرما در تغذیه طیور

همانطور که در بالا ذکر شد، هسته خرما دارای مواد مفید بسیاری می باشد، که موجب رشد و پروار شدن سریع تر مرغ ها می گردد.

همچنین مانند میوه ی خرما که برای انسان ها خوش مزه است، هسته ی خرما نیز برای طیور خوش خوارک می باشد، و اگر آن را به مقدار جزیی با دان مرغ مخلوط کنید، بر اشتهای آنها افزوده می گردد.